úterý 10. března 2009

PACIENT NA DISKU A ONLINE

Z pohledu systému představuje péče o zdraví obrovské a neustále narůstající množství dat a informací. Jak daleko v českém zdravotnictví postoupila elektronizace dokumentace a komunikace?

Autor: Johana Doubravová

Nejeden pacient by se asi podivil, že to není tak dávno, kdy v jedné z pražských nemocnic bojovaly o záchranu klasické papírové dokumentace poté, co se na ně v suterénních prostorách z prasklého potrubí vyřinula jistá tekutina. Je uklidňující, že většina nemocnic dnes pracuje s elektronickými systémy, které naopak až zarážejí svou dokonalostí. Umožňují, aby lékařská konsilia mezi odborníky z různých oddělení probíhala elektronicky či aby si rentgenový snímek pacienta a chorobopis všichni zúčastění prohlédli na síti.



Nejdál je IZIP



Jak to vypadá s elektronickou zdravotní dokumentací pacienta dnes? Nejdál je v Česku projekt online elektronických zdravotních knížek společnosti IZIP (Internetový přístup ke zdravotním informacím pacienta). Po průtazích, které měl první a stěžejní klient projektu - Všeobecná zdravotní pojišťovna - se zadáním veřejné zakázky, loni spolupráci oživil a rozšířil jeho možnosti. IZIP pacientovi jednoduše umožňuje sledovat jeho zdravotní dokumentaci online a editovat v ní osobní zdravotní informace užitečné pro lékaře. "Pro uživatele je výhodou, že při opakovaných vyšetřeních základní informace vidí každý lékař, kterému to pacient umožní," vysvětluje ředitelka marketingu Andrea Polanská. "Oba tak ušetří čas opakovaným vážením, měřením nebo dotazem na krevní skupinu." Lékař pak do karty vpisuje a edituje fyziologická data. "Pacient tak může sledovat svůj zdravotní stav online a upravit podle toho své stravovací návyky," říká Polanská. Pokud pacient umožní, aby do karty nahlíželo víc jeho ošetřujících lékařů, mohou u pacienta například snáze pohlídat vhodnou kombinaci léků. Kromě benefitů pro pacienta má IZIP přinášet úspory systému, a to v podobě časové úspory práce lékařů, zefektivnění komunikace mezi nimi a lepší kontroly ze strany pojišťovny. Knížku v současné době hradí dvě pojišťovny, užívá ji víc než milion pacientů a do systému se zapojilo devět tisíc zdravotnických pracovníků, 55 nemocnic a 300 lékáren. Vzhledem k počátečním sporům o smlouvu projektu s VZP působilo překvapivě, když před dvěma lety Evropská komise IZIP zvolila referenčním projektem ve zdravotnictví. Jeho nová komunikační kampaň nastartovaná od konce loňského roku má dnes do projektu nalákat nové pacienty i zdravotnická zařízení. Elektronické recepty Poslední novinkou elektronizace je elektronické předepisování receptů, které se chystá zavést Státní ústav pro kontrolu léčiv (SÚKL). Lékař by měl recept vystavit elektronicky ve svém počítači a odeslat do lékárny. Pacientovi sdělí jen krátký identifikační kód receptu, na který si léky vyzvedne. Pokud lékař pacienta zná a nemusí ho vyšetřit, může poslat kód na dálku prostřednictvím krátké textové zprávy nebo e-mailu. Elektronický zápis receptu má také zamezit některým chybám, které při předepisování receptů nebo vydávání léků vznikají. Lékárník podle nového postupu vyhledá recept podle kódu na informačním portálu ústavu o lécích. Propojení lékáren s centrálním serverem zajistí rovněž ústav. Elektronické předepisování léků i projekt IZIP patří k iniciativám eHealth, které prosazuje České národní fórum pro eHealth v čele s Milanem Cabrnochem. Podle jeho ambicí bychom se v budoucnu měli dočkat také elektronické žádanky, poukazu, neschopenky, operačního protokolu nebo propouštěcí zprávy.





http://www.centrum.cz/ , 2. 3. 2009

Nejlepší péče pro všechny

Zdravotnictví prožívá těžké časy a lidé samozřejmě s ním. Zkuste je sami ovlivnit ze své pozice pacientů!



Jednou z možností je projekt Nejlepší nemocnice, který letos vstoupí již do svého čtvrtého ročníku. V něm klienti zdravotnických zařízení hlasují o úrovni léčby i další péče, pocitu bezpečí a pohody, komunikace s personálem, kvality stravy a dalších aspektech pobytu v nemocnicích.



Na každém patře jinak

Novinkou letošního 4. ročníku je prodloužení doby, kdy budou moci pacienti hlasovat pomocí dotazníků přímo v nemocnicích nebo elektronicky na internetu. Posílat své hlasy můžete od 1.března do do 31.října, tedy celého půl roku.



K tomu přispěje další novinka letošního ročníku, a to hlasování podle jednotlivých nemocničních oddělení, což přinese konkrétnější a poznatky o tom, kde je co špatně a nebo naopak dobře. Umožní tak získat diferencovanější údaje o jednotlivých pracovištích.



Zpětná vazba

Loni nemocnice hodnotilo 13 tisíc pacientů, letos by jich mělo být více - tedy ještě více zdrojů informací. Nejde jen o to, aby pořádající instituce HCI získala širší a komplexnější pohled na celou problematiku. V první řadě se jimi totiž zabývají majitelé a zřizovatelé nemocnic, pro něž představuje důležitou zpětnou vazbu od pacientů i zaměstnanců, podle níž je nutné se řídit.



Tím se dál rozšíří okruh zjištění, k němuž významně přispěla i loňská novinky. Tehdy se poprvé v samostatném hlasování k úrovni jednotlivých nemocnic vyslovili i jejich zaměstnanci. Jejichž názory se pro vedení nemocnic staly dobrou zpětnou vazbou a zároveň cenným zdrojem zasvěcených informací.



Koneckonců, právě zaměstnanci jsou těmi, se kterými se pacienti stýkají, a dobrým zaměstnancem, užitečným pro pacienta, bývá jedině spokojený zaměstnanec.



Poraďme si!

Proč bychom my jako pacienti vlastně měli vstoupit do průzkumu nemocnic?



Už proto, že si z nich vyplývající závěry pravidelně objednávají nejen manažeři jednotlivých nemocnic, ale i jejich vlastníci, aby z nich mohli vyvodit závěry ke svému vlastnímu prospěchu.



A dalším důvodem je to, že si hlasováním v anketě Nejlepší nemocnice 2009 můžeme poradit sami mezi sebou.

Žádné komentáře:

Okomentovat