čtvrtek 17. září 2009

LÉKAŘI ŠPATNĚ KOMUNIKUJÍ

Uvádí to ochránce práv pacientů Vlastimil Balín. Byla to nejčastější stížnost nemocných.

Most/Pacienti nejen z Mostecka si podle Svazu českých pacientů ČR nejvíce stěžují na nedostatečnou komunikaci mezi lékařem a pacientem. Podle ředitele nemocnice Jiřího Zetka se krajská nemocnice v Mostě snaží personální práci neustále zlepšovat a vnímá to jako zásadní úkol. Podle poznatků pacientů může být příčinou také přepracovanost lékařů. V mostecké nemocnici je totiž stále kvalifikovaných lékařů nedostatek. Nyní nemocnice začíná pociťovat i nedostatek absolventů. Situaci by měl zlepšit připravovaný personální plán.

Tři desítky stížností řešil za rok působení ve funkci pacientského ombudsmana pro Ústecký kraj senátor Vlastimil Balín (KSČM). V pěti případech se jednalo o smrt pacienta. Podle ombudsmana je třicet řešených případů jen špičkou ledovce, protože ne každý pacient využije svého práva a domáhá se pomoci. Ani v jednom ze třiceti případů z celého Ústeckého kraje prý nešlo o chronické stěžovatele. Ve více jak osmdesáti procentech stížností se jednalo o nedostatečnou komunikaci mezi zdravotním personálem a pacientem nebo jejich příbuznými.

" Ne vždy byl dobře vysvětlen postup léčby, velmi často byl také použit vyloženě příliš odborný jazyk," řekl Vlastimil Balín. "Někdy jde i o jakousi aroganci lékařů, kdy předchozí zkušenost zdravotnického personálu s nedisciplinovaným pacientem zavedla lékaře nebo zdravotní sestru k paušalizaci pacientů. To příliš nesvědčí o profesionalitě," dodal Balín.

Problém i jinde

Podle Jiřího Vondry, tiskového mluvčího Krajské zdravotní, pod kterou mostecká nemocnice spadá, je nedostatečná komunikace problém nejen mostecké nemocnice.

"Senátor Balín popsal skutečnost, která je dlouhodobým problémem celého českého zdravotnictví. Komunikaci lékařského a ošetřovatelského personálu s pacientem jako největší nedostatek potvrdila také poslední trendová analýza, kterou společnost Krajská zdravotní nechala zpracovat k pololetí tohoto roku," řekl Vondra.

"Snažíme se personální práci neustále kultivovat a vnímáme to jako zásadní úkol. Je nepochybné, že příčinou stížností pacienta na kvalitu péče je převážně selhání lidského faktoru. Chyby v komunikaci s pacientem, který je logicky ve vypjaté situaci, někdy vyústí ve stížnost i v případě, kdy byla péče poskytnuta v souladu se všemi zásadami," vysvětlil Jindřich Zetek, ředitel mostecké nemocnice.

Víceprezidentka Svazu pacientů ČR Blanka Cicková zaznamenala z poznatků pacientů, že špatná komunikace se může rodit také z přepracovanosti mosteckého zdravotnického personálu. Podle ombudsmana v Mostě chybí přes dvě desítky lékařů. Nedostatek personálu potvrdil i mluvčí společnosti krajská zdravotní Jiří Vondra.

Autor: MIROSLAVA HULÁKOVÁ

Název zdroje: Žatecký a lounský deník

Žádné komentáře:

Okomentovat