středa 8. července 2009

ORDINUJE UŽ 70 LET!

Jako kdybyste nešli k doktorovi, ale za svou moudrou babičkou, která vám vždy pomůže a poradí. Takový vztah mají pacienti ke své obvodní lékařce ve Světlé nad Sázavou. Irma Němečková (95) tam totiž ordinuje neuvěřitelných 70 let.

Přestože nepochází z lékařské rodiny, doktorkou chtěla být od mládí. "Už ve čtrnácti letech v kvartě jsem psala kompozici, že bych chtěla být dětskou lékařkou. Po maturitě jsem šla na lékařskou fakultu v Praze," vypráví vitální dáma. Do jejího osudu pak ale zasáhl běh dějin. "Dostudovala jsem v roce 1939. Promovala jsem v březnu, takže mám jeden z posledních předválečných univerzitních diplomů. Němečtí okupanti totiž následně české vysoké školy zavřeli," vzpomíná Němečková.



Nejhorší byl nálet na vlak



Přes těžkou dobu se vdala a s manželem se roku 1940 přestěhovali z Prahy do Světlé nad Sázavou na Havlíčkobrodsku, kde si otevřeli ordinaci.

"Nejhorší zážitek byl pro mě nálet na vlak, po kterém zůstalo padesát mrtvých. Leželi tady nedaleko v sokolovně. Hrozná byla také situace na konci války, kdy nám v ordinaci umíral asi šestnáctiletý vojáček s rozstřeleným břichem, byl to Ukrajinec," popisuje.



Ordinaci nám zavřeli



Ani po válce mladým lékařům doba nepřála. V 50. letech jim stát znárodnil ordinaci.

"Odvezli nám vybavení a my jsme dělali ve státních zdravotních střediscích s platem nádeníka," stěžuje si. Až do roku 1991 pracovala na místní poliklinice.

"Tam bylo třeba, aby obvoďák rozuměl všemu. Pamatuju tehdy na hrozné zimy, kdy jediné spojení s Havlíčkovým Brodem bylo vlakem, takže pro nás rodiny pacientů jezdily raději samy," říká Němečková. I z této doby jí utkvěla dramatická příhoda. "Jednou v noci jsem jela k porodu. Paní rodila třetí dítě.

To se sice narodilo, ale rodička hodně krvácela. Pomalu jsem odloučila placentu, dělala jsem to poprvé v životě, znala jsem to jen teoreticky. Po šesti hodinách jsem se ráno vrátila domů. Ta paní přežila a rodina mi děkovala, že jsem jí zachránila život," vypráví pohnutým hlasem.



S pojišťovnami se nehádám



Dnes ordinuje ve svém domku na náměstí, kde jí dělá společnost boxer Rex. Sestřička, která u ní pracovala padesát let, totiž nedávno zemřela. Byla přitom o dvacet let mladší. Problémy zdravotnické reformy ji netrápí.

"Nemám zapotřebí jako kolegové hádat se pojišťovnami, aby jim vše zaplatily. Já to dělám z lásky k lidem a medicíně," tvrdí lékařka. Většinu ze svých asi dvou set pacientů zná od narození a často

léčí celé rodiny už několikáté pokolení. Na odchod do penze rozhodně nepomýšlí.

"Zatím mě to baví a scházelo by mi, kdybych pacienty neměla. Baví mě dávat lidem cenné rady, kterých jsem za celý život snad nashromáždila dost," dodává žena, která ještě před rokem sama řídila auto. Ve volném čase ráda plave a chodí na procházky se svým psem.

Název zdroje: Šíp Plus

Žádné komentáře:

Okomentovat