pátek 17. července 2009

KAŽDÝ POJIŠTĚNEC JE ZÁKAZNÍK A MUSÍ POŽÍVAT URČITÉ OCHRANY

PREZIDENT SVAZU ZDRAVOTNÍCH POJIŠŤOVEN LADISLAV FRIEDRICH:

Zdravotní pojišťovny se v poslední době stále důrazněji ohrazují proti nekalým praktikám různých náborářů, kteří pojištěnce přemlouvají ke změně zdravotní pojišťovny. Co si o tom myslíte?

Na tom by principiálně nebylo nic špatného, protože i ve smluvním pojištění jsou provizní prodejci. Ale i ve smluvním pojištění existují zákony, které chrání klienta, a etické kodexy, kterými jednotlivé pojišťovny zavazují provizní prodejce. A ty jsou někdy porušovány. Setkáváme se s praktikami, kdy klienti nejsou dostatečně seznámeni s tím, co změna zdravotní pojišťovny znamená, kdy se využívá nejen jejich neznalost, ale i stres, třeba když jsou o přestupu přesvědčováni na ulici.



* Co lze s tím dělat?



Pojišťovny sdružené v našem svazu přijaly etický kodex, který by je měl zavazovat k tomu, že pokud budou provádět nábor pojištěnců, musí si být pojištěnec vždy plně vědom, co dělá. Aby měl možnost posoudit výhody změny, ale také její úskalí a rizika. A pokud si v příštích dnech svoji volbu rozmyslí, aby pojišťovna, která jej získala, uznala možnost, že svoji přihlášku stornuje. To se týká například případů, kdy klient u svého lékaře zjistí, že lékař nemá s jeho novou pojišťovnou podepsanou smlouvu.



* V tom bude hrát i roli kalendář, nemýlím se?



To vše se dá udělat do okamžiku, kdy změna zdravotní pojišťovny nabude účinnosti, což je vždy první den kalendářního čtvrtletí. Potom musí pojištěnec zůstat u své nové zdravotní pojišťovny jeden rok, třebaže toho může záhy litovat, protože třeba zjistí, že smluvní síť lékařů nové pojišťovny není dostatečná. To jsou reálná rizika. Tedy pojišťovny nyní musí dbát na to, aby jejich zaměstnanci a provizní prodejci postupovali přísně eticky a dodržovali to, co je už dnes v běžném obchodním styku obvyklé. Zákazník prostě musí požívat určité ochrany. A ten, kdo si kupuje pojištění, požívá dokonce ochranu na úrovni EU. Tím spíš to musí platit i pro veškeré zdravotní pojištění.



* Některé metody prodejců zdravotního pojištění jdou však daleko za rámec běžných akvizičních praktik. Myslíte, že jde jen o sezónní záležitost?



Tisk nyní přináší informace o dvou rizikových pojišťovnách. V prvním případě jsou popisovány postupy dealerů Vojenské zdravotní pojišťovny, kdy jsme zrovna nedávno zaznamenali případ, který už vykazuje i známky trestného činu. To když byly přehlašováni lidé bez svého souhlasu. Byl zveřejněn případ, kdy zaměstnanci nemocnice v Českých Budějovicích najednou zjistili, že změnili zdravotní pojišťovnu, aniž o tom věděli. To jsou už věci za hranou a je třeba, aby se tyto případy vyšetřily a viníci byli voláni k zodpovědnosti.



* Tisk také psal o nové zdravotní pojišťovně Média...



To je zvláštní případ, neboť jde o pojišťovnu, která se snaží, aby splnila zákonnou povinnost a získala příslušné počty pojištěnců. Ta má nyní 25 tisíc klientů, do konce roku chce jejich počet zdvojnásobit a v příštím roce dosáhnout sta tisíc. Je ve složité situaci, protože ty pojištěnce musí získat, jinak nebude moci dále existovat. Ale i za této situace je třeba, aby klienti byli pravdivě informováni a změnu pojišťovny měli možnost opravdu zodpovědně zvážit.



* Neodpustím si i otázku, jak tomu je v polovině roku s výběrem pojistného?



Pojišťovny nyní, v červenci 2009, stále ještě mají určité rezervy na základních fondech, jsou schopny hradit nasmlouvanou zdravotní péči a odhaduji, že takto budou schopny postupovat až do konce letošního roku. To je nepochybně uklidňující zpráva, dokonce se zdá, že zdravotnictví je jedno z nejstabilnějších odvětví celého hospodářství, protože se jako jediné může pochlubit zhruba sedmi až devítiprocentním nárůstem tržeb. Na druhou stranu, a to je velmi vážné varování, propočty současně jasně dokládají, že zatímco dynamika příjmů je těsně pod sto procenty loňského roku, tak dynamika výdajů je oněch sedm až devět procent. Pokud bychom nedokázali pro příští rok tyto trendy zvrátit, tak vše ukazuje, že v roce 2010 už nebudou některé zdravotní pojišťovny schopny dodržet lhůty splatnosti faktur.

Název zdroje: Právo

Autor: Václav Tuček

Žádné komentáře:

Okomentovat