úterý 7. října 2008

MEDISCAN - MODEL ÚSPĚŠNÉHO AMBULANTNÍHO CENTRA

Již od roku 1996 poskytuje v budově polikliniky v Šustově ulici v Praze na Jižním Městě služby Diagnostické centrum MEDISCAN. Více než desetiletá historie dává možnost rekapitulovat vývoj tohoto zdravotnického zařízení a důvody úspěchu.

Medical Tribune

Datum vydání: 06.10.2008

Autor: MUDr. David Karásek, MUDr. Petr Kasalický, CSc.



Již od roku 1996 poskytuje v budově polikliniky v Šustově ulici v Praze na Jižním Městě služby Diagnostické centrum MEDISCAN. Více než desetiletá historie dává možnost rekapitulovat vývoj tohoto zdravotnického zařízení a důvody úspěchu.



Toto zdravotnické zařízení bylo původně zaměřeno na poskytování ambulantních služeb v oblasti interních oborů (kardiologie, gastroenterologie, revmatologie, osteologie a mammologie), s podporou příslušného přístrojového vybavení. Prvních pět let činnosti potvrdilo zájem ambulantních lékařů i pojišťoven o tuto novou formu zdravotnických služeb. Proto po diskusích s pojišťovnami o novém modelu zdravotnického zařízení, umožňující rozšířit a zkvalitnit ambulantní péči a převést maximum vyšetřovacích metodik z lůžkového režimu do levnějšího ambulantního režimu, padlo rozhodnutí o dalším rozšíření diagnostických metodik.

Od roku 2001 rozšířil MEDISCAN své služby o těžkou radiologickou techniku a byly zde instalovány přístroje CT a MR. Instalace těchto přístrojů byla přelomovým momentem v diagnostické péči v celé ČR - prvně se taková kombinace přístrojů určená pro ambulantní péči dostala do prostředí mimo velké fakultní nemocnice. Protože kvalitní přístroje jsou ale jen jednou z podmínek, nikoli dostačujících, rychlého a kvalitního diagnostického procesu, objevila se ruku v ruce s tímto technickým vybavením nutnost vysoce kvalitního personálního obsazení.



Kvalitní diagnostika, ale ambulantní formou



Ambulantní zařízení zaměřené na maximálně efektivní provádění vlastní činnosti se v principu odlišuje od velkých fakultních nemocnic, ve kterých nikoli nepodstatnou část kapacity lékařského personálu zaujímá proces výuky a vědy. Navíc nemocnice by měly z principu preferovat vyšetření hospitalizovaných pacientů, kde je nutno diagnostický proces co nejrychleji dotáhnout do konce, a tedy na ambulantní pacienty zůstává jen část kapacity.

Zdravotnické zařízení, zaměřené na vyšetřování ambulantních pacientů, má rovněž jiné možnosti v komfortu pro pacienty a také jiné objednací i čekací lhůty. Filosofií takového zařízení je totiž přístup orientovaný na klienta.

Tímto klientem je pochopitelně nejen vlastní pacient, který očekává vyšetření medicínsky kvalitní, v příjemném prostředí, se snadnou možností se objednat, krátkými objednacími lhůtami, a pracovní dobou rozšířenou i na večerní hodiny a víkendy. Tím druhým klientem je lékař odesílající pacienta na vyšetření. Ten zase preferuje především druhou stranu mince - medicínsky kvalitní vyšetření, i on ale pochopitelně klade důraz na krátkou objednací dobu a efektivní komunikaci se zdravotnickým zařízením. Vedení MEDISCAN bylo muselo od počátku řešit problém, jak splnit tyto požadavky "zákazníků".



Kvalitní zdravotnický personál podmínkou



Diagnostické centrum MEDISCAN bylo založeno v době, kdy práce na klinikách fakultních nemocnic či resortních výzkumných ústavů byla považována za vrchol pracovní kariéry lékaře. Proto bylo velkou otázkou, zda bude možné přesvědčit vysoce kvalifikované lékaře, aby místo práce na klinice se věnovali na plný úvazek vyšetřování či léčení pacientů v prostředí ambulantního zařízení. Podařilo se však vytvořit natolik zajímavé pracovní a odborné podmínky pro lékaře a zdravotnický personál, že dnes MEDISCAN patří ke špičce v oblasti zobrazovacích metod a spolupracuje se všemi vysoce specializovanými pracovišti v Praze i v jiných oblastech ČR. Dnes si již každý uvědomuje, že samotné přístroje, byť sebemodernější, nezaručují kvalitu poskytovaných služeb. Ta je dána především kvalifikovaným personálem a správnou organizací všech procesů. Je pochopitelné, že odesílající lékaři se přednostně zaměřují na špičková pracoviště s dobrou pověstí, se kterými mají dlouhodobé dobré zkušenosti - vždyť jde o zdraví pacientů.



Široké spektrum přístrojového vybavení



Kromě oddělení CT a MR, poskytujících plné spektrum vyšetření, došlo k rozvoji zejména oddělení kardiologie. To počtem svých kardiologů a svým vybavením (kromě běžnější ergometrie a echokardiografie disponuje MEDISCAN i holterovskou sítí, unikátní svým rozsahem a počtem) je v podmínkách ČR a ambulantní péče výjimečné. Dále byla rozšířena paleta vyšetření i o ambulantně prováděnou jícnovou echokardigrafii a o (rovněž velmi nezvyklý v podmínkách ambulantního zařízení) program elektrické kardioverze. Pro tyto účely, ale samozřejmě hlavně pro potřeby CT a MR, je po celou provozní dobu MEDISCAN k dispozici anesteziolog.

Další významnou částí MEDISCAN je Osteocentrum, které od svého vzniku patří k významným pracovištím zaměřeným na problematiku osteoporózy v ČR a které počtem svých vyšetřených pacientů patří k největším v ČR. Pro zajištění vysokých nároků na odborná vyšetření disponuje dvěma kostními denzitometry, které jsou plně vytíženy.

Enormní požadavky pacientů i lékařů na specializaci endokrinologie vedly k zavedení této odbornosti v rámci zdravotnického zařízení a vytvoření specializovaného týmu lékařů.

Protože v rámci diagnostiky významnou roli hrají i laboratorní vyšetření, byla v roce 2008 do zdravotnického zařízení rovněž integrována i biochemická laboratoř.

V současné době tedy zařízení disponuje jak kvalitní zobrazovací technikou (CT, MR, tři ultrazvukové přístroje, echokardiografie včetně jícnové sondy), dva celotělové kostní denzitometry, mammograf, rozsáhlá síť holterovských tlakových i EKG záznamníků) a laboratorní diagnostikou, tak týmem lékařů v odborných ambulancích. Vedle výše uvedených odborností jde také o internisty, mammology, revmatology s plným rozsahem, včetně poradny pro lymeskou a reaktivní artritidu, dermatologa, specialisty na cestovní medicínu (včetně centra pro očkování proti běžným i exotickým nemocem) a závodní preventivní péči.

Za nejcennější ale považuje vedení MEDISCAN komplexní přístup k vyšetřování i léčbě pacientů. Výhodou tohoto zařízení je aktivní spolupráce různých odborníků tak, že pacient nemusí hledat vždy nového specialistu, nýbrž je vyšetřován a léčen týmem odborníků z různých interních oborů (tzv. léčba pod jednou střechou).



Klientský přístup



V době založení zdravotnického zařízení byl koncept zaměřený na "klienta" něčím novým. K tomu, aby se pacienti cítili dobře a MEDISCAN byl chápán jako přátelské zařízení vycházející maximálně vstříc pacientům i odesílajícím lékařům, bylo zapotřebí poskytnout nemocným jak příjemné prostředí, tak vybudovat systém recepce a objednávání.

To se podařilo a vlastní prostředí zdravotnického zařízení (podobné se v počátečních dobách prakticky vyskytovalo jen v soukromých zařízeních zaměřených na přímoplatící a zahraniční klientelu) i prostředí recepce se stalo velmi oceňovanou a viditelnou součástí zdravotnického zařízení. Objednávání (s výjimkou CT a MR) se děje cestou recepce, s přesně vyznačenými pravidly pro objednání. Ke splnění požadavků dvousměnného provozu vzhledem k počtu objednávajících se pacientů (na recepci se s žádostí o objednání či o informaci obrací denně několik stovek pacientů) bylo nutné postupně rozšířit počet pracovnic recepce až na osm. Digitální telefonní ústředna a analýza telefonního provozu na recepci (call centru) upřesnila nutnost rozšíření provozu recepce i specifikaci rozložení pracovních směn. Součástí čekáren jsou jak nyní již běžné automaty na pitnou vodu, tak i monitory zpříjemňující čekání na vyšetření (které např. u CT v rámci přípravy kontrastní látkou je nezbytné). Vzhledem k tomu, že před některými typy CT vyšetření musejí pacienti projít přípravou, která trvá delší dobu, umožňuje jim zařízení i bezplatné připojení k wi-fi síti, aby mohli pracovat prostřednictvím internetu.

Samostatnou kapitolou je informační systém. V roce 2002 se ukázala nutnost hledat náhradu za předchozí, již ne



zcela vyhovující informační systém, který byl nahrazen produktem PC Doktor firmy DialogMis, jenž je cílen na ambulantní sektor, je vysoce stabilní, uživatelsky jednoduchý, s intuitivním ovládáním (všichni noví lékaři a pracovníci jsou schopni s ním začít pracovat velmi rychle). Zároveň umožňuje všechny potřebné výstupy pro management a komunikaci s pojišťovnami.



Objednávací systém šitý na míru



V souvislosti s informačním systémem ale musela být řešena pro MEDISCAN zásadní věc - objednávání pacientů. Většina pacientů není objednávána v ambulancích, ale po telefonickém kontaktu, a tak "papírové" objednání přestalo vyhovovat. Protože žádný z komerčně dostupných produktů, včetně integrovaných objednávacích modulů informačních systémů nesplňoval očekávání a náročné požadavky vycházející z praxe, byl speciálně pro MEDISCAN "na míru" vyvinut nový objednací systém.

Tento systém umožňuje objednávat pacienty z kteréhokoli místa vnitřní sítě (tedy recepce i jednotlivých ambulancí). Dále umožňuje kombinovat různé vyšetřovací modality tak, aby se dalo zajistit vyšetření přístrojové i navazující vyšetření u specialisty v rámci jedné návštěvy zařízení (běžně jsou pacienti objednáváni na kombinaci několika po sobě následujících vyšetření a ambulancí v rámci jedné návštěvy zařízení). Systém umožňuje označit čas příchodu pacienta do recepce, jednotlivý lékař tedy kdykoli na počítači v ambulanci "vidí" čekající pacienty, včetně času jejich příchodu. Čas příchodu do ambulance je rovněž "odkliknut", je tedy k dispozici pro další analýzu čas strávený pacientem v čekárně (včetně času, na který byl objednán a kdy vstoupil do ambulance). I po ukončení vyšetřování a odchodu je pacient "odkliknut", a je tedy možno sledovat pohyb pacientů po zařízení.

Součástí systému je evidence objednání pacientů do budoucna i z minulosti.

V rámci trendu sdílení radiologických vyšetření je MEDISCAN samozřejmě zapojen do systému sdílení obrazových informací ePACS a zasílání výsledků po vyšetření na indikující pracoviště touto cestou se stalo standardem.



Deset let činnosti potvrdilo kvalitu služeb



Závěrem tedy můžeme konstatovat, že moderní diagnostika již není dávno výsadou nemocnic a model diagnostického centra odpovídá současným trendům směřujícím k ambulantním

vyšetřením, a tak maximálnímu zkrácení hospitalizací. Již více než desetiletá historie takto koncipovaného ambulantního centra přesvědčila i zdravotní pojišťovny o spolehlivosti partnerství s MEDISCAN, což znamená výsledek, že všechny vyšetřovací modality mají smlouvy se zdravotními pojišťovnami.

MEDISCAN se stal významným partnerem zdravotnických zařízení (praktických lékařů, ambulantních specialistů i lůžkových zařízení), jeho služby využívalo a využívá několik tisíc lékařů a více než 200 000 pacientů především z Prahy, Středočeského kraje i celé ČR.



MUDr. David Karásek, MUDr. Petr Kasalický, CSc.

Žádné komentáře:

Okomentovat