pondělí 22. září 2008

PACIENTI BUDOU JIŽ POTŘETÍ VOLIT NEJLEPŠÍ NEMOCNICI V ČR

Do konce října mohou pacienti v rámci projektu Nemocnice ČR 2008, který již třetím rokem připravuje nezisková organizace HealthCare Institute, hodnotit a porovnávat kvalitu služeb v českých nemocnicích.
V rámci projektu Nemocnice ČR 2007 hlasovalo 17,5 tisíce lidí. Výsledky projektu Nemocnice ČR 2008 - počet hlasujících i žebříček úspěšnosti nemocnic (fakultních, krajských, městských, tj. s ÚZIS kódy 101 a 102, jichž je v republice na 150) - se dozvíme 24.-25. listopadu na mezinárodní odborné konferenci „Efektivní nemocnice 2008 - nová strategie českých nemocnic" v ostravském hotelu Atom, kde bude nejlépe hodnocené nemocnici v ČR předáno ocenění.
 
Spokojenost pacientů i zaměstnanců
 
Nejlepší nemocnici ČR 2008 budou pacienti vybírat buď vyplněním tištěných dotazníků umístěných v čekárnách, recepcích a v klientských centrech nebo elektronického dotazníku na www.nejlepsi-nemocnice.cz. Novinkou je podpůrná kampaň ve 400 čekárnách ordinací praktických lékařů prostřednictvím celorepublikové sítě televizního osvětového vysílání. Letošní průzkum je rozšířen na 34 dotazů sledujících komunikaci, bezpečí, sociální zázemí, stravu a procesy. Navíc pacienti mohou navrhnout a inspirovat vedení nemocnic, v čem by se měly zlepšit a v čem je hodnocené zařízení lepší než jiné. „Letos poprvé porovnáme české nemocnice nejen z pohledu klientů, ale i podle spokojenosti jejich zaměstnanců a finančního zdraví dané nemocnice," uvedl předseda HealthCare Institute Daniel Vavřina. „Analyzovali jsme totiž se zástupci všech zúčastněných stran - tedy pacienty, managementem zdravotních pojišťoven, představiteli nemocnic a jejich vlastníků - minulá hodnocení kvality služeb a došli jsme k závěru, že pro vyhlášení nejlepší nemocnice je třeba rovněž posoudit ‚zdraví‘ jejích ‚kořenů‘ - máme na mysli motivované a spokojené zaměstnance, kteří mají ve svých rukou spokojenost pacientů. Dále jsme se shodli na porovnání nemocnic podle jejich finančního zdraví. Myslím, že finální hodnocení podle kombinace těchto pohledů bude velmi zajímavé, navíc v evropském měřítku unikátní," dodává Vavřina.
 
Orientace na potřeby pojištěnců
 
Pro pacienty přínosný by měl být i fakt, že o „zákulisí" žebříčku nemocnic, respektive o podrobnosti o kvalitě jejich služeb, začali jevit zájem představitelé zdravotních pojišťoven, kteří začínají prosazovat potřeby pojištěnců do svých podnikatelských plánů. Tento komplexní rating a porovnání nemocnic (nejen) z pohledu pacienta-pojištěnce jim významně pomáhá například při sjednávání kontraktů s vedením nemocnic. Výsledkem je zajímavější finanční ohodnocení pro nejlépe hodnocené a řízené nemocnice.
„Naše zdravotní pojišťovna už několik let podporuje aktivity, které přinášejí pacientům užitečné informace o kvalitě léčby v České republice. Pro zdravotní pojišťovnu tyto aktivity nabízejí mimo jiné i možnosti pozitivního řízení kvality a efektivity poskytovaných služeb v nemocnicích, na čemž pojištěnci jenom získají," říká obchodní ředitel Zdravotní pojišťovny Metal-Aliance Ing. Jiří Těhan, MBA.
„Pro rok 2009 plánujeme začít s porovnáváním nemocnic i z pohledu čtvrtého faktoru - podle kvality zákroků a výsledků léčby, které jsou pro klienty nemocnic faktorem, jenž ovlivňuje rozhodování, kam se půjdou léčit a tím pádem i kam půjdou jejich peníze. Začíná tak významná etapa, kdy pacienti budou přímo ovlivňovat chod českých nemocnic a orientaci jejich managementu a vlastníků na potřeby pacientů," prozrazuje Daniel Vavřina.
 
Nastavit vlídnější tvář nemocnic
 
„Výsledky, které jsme na závěr ankety získali, nám umožnily zjistit, ve kterých oblastech by se měla nemocnice zlepšit. Letošním cílem je opět získat zpětnou vazbu a zjistit, na které činnosti v rámci Všeobecné fakultní nemocnice bychom se měli zaměřit přednostně," říká Petra Pekařová z VFN v Praze.
„Informace, které můžeme prostřednictvím výzkumu získat, považuji za významnou konkurenční výhodu," doplňuje ředitel FN Ostrava MUDr. Svatopluk Němeček. „Myslím, že to, zda je pacient u nás spokojen, z velké části ovlivňuje náš personál svým přístupem k pacientovi, svou vstřícností, profesionalitou i obyčejnou lidskostí. Vzhledem k tomu, že spokojenost pacientů je jednou ze stěžejních oblastí, kterými se intenzivně zabýváme, a zároveň kritériem, které výrazně ovlivňuje náš motivační systém hodnocení pracovníků, budeme naše zaměstnance stále více vést k tomu, aby spokojenost pacientů patřila k prioritám všech oddělení," dodává ředitel.
Partnerem projektu Nemocnice 2008 je i Česká asociace sester (ČAS). K zapojení do projektu ji dle slov prezidentky ČAS Mgr. Dany Juráskové, Ph. D., MBA, vedl zájem účastnit se alespoň v této podobě komunikace se „spotřebiteli" zdravotní péče. „Přínosem bude akceptování skutečnosti, že i pověst zdravotnického zařízení je deviza, se kterou je nutné pracovat, a vypovídá o kvalitách zařízení vnímaných pacienty. Očekáváme zlepšení komunikace mezi klienty/pacienty a zdravotnickými zařízeními a snad i nastavení vlídnější tváře nemocnic směrem k populaci," uzavírá Dana Jurásková. *
 
Foto autor| Ilustrační foto: http://www.designnet.co.uk/
22.9.2008 Zdravotnické noviny str. 11 aktuality
DANA FRANTÁLOVÁ

Žádné komentáře:

Okomentovat