pátek 14. listopadu 2008

ZLÍ ZDRAVOTNÍCI VS. NEVDĚČNÍ PACIENTI. JAK TO TEDY JE?

Chová se zdravotnický personál k pacientům nevhodně, nebo si lidé na lékaře a sestry stěžují neoprávněně? On-line deník TÝDEN.CZ zveřejnil příběh pacientky Marty Procházkové, jež si zapisovala výroky sester z několika nemocničních oddělení. Na článek ihned zareagovaly desítky čtenářů. Část z nich se zdravotníků zastávala, jiní naopak popisovali hrůzné zážitky ze špitálů.

Zlí zdravotníci vs. nevděční pacienti. Jak to tedy je?

Autor: Zdenka Dvořáková

Chová se zdravotnický personál k pacientům nevhodně, nebo si lidé na lékaře a sestry stěžují neoprávněně? On-line deník TÝDEN.CZ zveřejnil příběh pacientky Marty Procházkové, jež si zapisovala výroky sester z několika nemocničních oddělení. Na článek ihned zareagovaly desítky čtenářů. Část z nich se zdravotníků zastávala, jiní naopak popisovali hrůzné zážitky ze špitálů.



Je to trochu paradoxní situace. Tři čtvrtiny pacientů si chování zdravotnického personálu pochvalují. Alespoň to vyplývá z průzkumu společnosti GfK za poslední tři roky, který se zabývá zdravotnictvím. Společnost oslovila tisíc respondentů starších 14 let.



Ještě lepší výsledky hlásí ministerstvo zdravotnictví, které sleduje "své" fakultní nemocnice. "Osmdesát procent pacientů je s tamní poskytovanou péčí spokojeno," říká mluvčí úřadu Tomáš Cikrt.



Dědictví socialismu



Jak si vysvětlit rozpor mezi oficiálními průzkumy a reakcemi pacientů, které dorazily do redakce časopisu TÝDEN?



"Z mých zkušeností jednoznačně vyplývá, že pacienti v Česku s chováním personálu spokojení nejsou," říká David Marx, odborník na kvalitu zdravotnictví.



Podle něj české zdravotnictví dokáže poskytovat špičkovou odbornou péči, ale pokulhává právě v chování k pacientům - svým klientům. A důvod? Dědictví socialistického vzdělávání lidí v bílých pláštích. "Učilo se léčit, ale nekladl se žádný důraz na komunikaci s pacientem," vysvětluje Marx.



"Navíc v podobných průzkumech někdy bývají špatně formulované otázky, lidé potom ani pořádně nevědí, na co odpovídají," tvrdí Marx. "Komunikační dovednosti těch, kteří průzkumy vytvářejí, jsou obdivuhodné, výsledky tedy mohou být do jisté míry zkreslené," dodává.



Promítlo se do chování zdravotníků zavedení regulačních poplatků, které lidé platí od ledna? Ty měly pacienty odradit od zbytečných návštěv.



"Především u ambulantní péče klesl díky poplatkům počet návštěv lékaře. Ti tak mají více času na pacienty, kteří jejich pomoc skutečně potřebují. Kromě toho se zkracuje doba strávená v čekárnách," popisuje výsledky vybírání poplatků mluvčí ministerstva Cikrt. Pacienti by tedy měli být spokojenější.



Jaká je skutečnost, zlepšilo se chování zdravotníků k pacientům? Průzkum společnosti GfK za první pololetí tohoto roku neukázal žádnou změnu.





A data, která se scházejí na ministerstvu zdravotnictví, na tuto otázku neodpovídají. "Náš průzkum obsahuje údaje za delší časové období, na jeho výsledky tedy nemá žádný vliv zavedení regulačních poplatků," vysvětluje Tomáš Cikrt.

Žádné komentáře:

Okomentovat