čtvrtek 5. srpna 2010

PACIENTŮM VADÍ AROGANCE, BUDÍČEK A ŠPATNÉ JÍDLO

PRAHA: Když vás odvezou do nemocnice s infarktem, můžete si být jisti, že dostanete špičkovou lékařskou péči. Pak může přijít zklamání: budíček v pět ráno, nepříjemná sestra, žádné soukromí a respekt od personálu. Tedy nejčastější nešvary, na které si pacienti stěžují v průzkumech.

Co se zlepšuje, je ochota personálu. "Týká se to především sester," říká Tomáš Raiter, autor projektu Kvalita očima pacientů, který si nechalo zpracovat ministerstvo zdravotnictví.

Průzkum se uskutečnil loni, na otázky týkající se chování personálu, léčby či třeba spokojenosti se stravou v nemocnicích odpovídalo celkem 22 tisíc pacientů v patnácti zařízeních.

Když si podobnou analýzu dělaly nedávno nemocnice na jižní Moravě, pacienti si stěžovali na vybavení a přístup personálu: jedna toaleta slouží pro více pacientů, na vyšetření se příliš dlouho čeká, lůžka nevyhovují.

Pacienty trápí také nedostatek soukromí v ordinacích a čekárnách doktorů. Sestra vyjde ze dveří a pozve dál pacienta se slovy: "Pojďte vy s tím břichem." Když MF DNES před rokem testovala pohotovosti, byla právě ztráta soukromí jeden z hlavních problémů. V jedné z nemocnic ležel téměř nahý, bezmocný pacient mezi ostatními lidmi v čekárně.

"Pacienti se musí bránit, musí napsat stížnost, pokud se jim něco podobného stane," upozorňuje prezident České lékařské komory Milan Kubek.

Dlouhodobě není v pořádku ani jídlo - v projektu Kvalita očima pacientů byl se stravou spokojen jen každý třetí pacient. Přitom podle Raitera často stačí, když personál upozorní pacienta, že munemůže dát kořeněné a osolené jídlo kvůli dietě.

Nejsme na tom však výrazně hůř než v zahraničí. Nejsou tam spokojenější pacienti. "Ale pozor - spokojenost je srovnání očekávání a reality. Myslím, že český pacientmá očekávání nižší," podotýká Tomáš Raiter.



Autor: Jana Syslová, s přispěním Lenky Petrášové

Název zdroje: Mladá fronta Dnes

Žádné komentáře:

Okomentovat