pondělí 19. prosince 2011

NEJČASTĚJI SI PACIENTI STĚŽUJÍ NA PROBLÉMY V KOMUNIKACI S LÉKAŘEM

Nejčastěji si pacienti stěžují lékařské komoře na problémy v komunikaci s lékařem. Ročně obdrží komora tisícovku stížností, z nich 90 procent je na nedorozumění mezi pacientem a lékařem. Komora proto začala před dvěma roky učit lékaře komunikovat.


V pátek předala 32 lékařům s ambulantní praxí v hlavním městě certifikát o absolvování kurzu zaměřeného na prevenci konfliktů v ambulancích.
 "Z agendy stížností vyplynulo, že jen několik procent byla odborná pochybení. Většina konfliktů vyplynula z problémů v komunikaci, pacient byl nedostatečně informován, nebo měl pocit, že přístup lékaře není dost vstřícný," řekl ČTK šéf pořádajícího sdružení České lékařské komory Praha 5 Rudolf Černý.
Při prošetření stížnosti se podle něj ukáže, že pacient vysvětlení léčby nerozuměl, nedozvěděl se podstatné informace a nedostal prostor se ptát.
Černý připustil, že chyby v komunikaci pramení i z toho, že lékaři mají na pacienty málo času. Hlavním důvodem podle něj ale je to, že se to při studiu na lékařské fakultě nenaučili.
 "Výuka na lékařských fakultách je minimální, ani sami medici si význam komunikace neuvědomují," potvrdil ČTK Michal Sojka z komorového časopisu.
Když lékař po promoci nastoupí, nikdo už ho prý komunikaci neučí, nemocnice nemají kurzy. "Záleží na tom, jakého má mladý lékař prvního šéfa - když má kliku na primáře, od kterého komunikaci s pacienty odkouká, má vyhráno," řekl.
Sojka očekává, že vztahy mezi lékaři a pacienty se budou zhoršovat, jak se zhoršuje nálada ve společnosti. "Zvyšuje se míra nenávisti a neklidu, dá se očekávat, že s růstem poplatků se budou pacienti stavět proti lékařům ještě víc," řekl.
Pacienti podle průzkumů přejí lékařům vysoké platy, při protestech nemocničních lékařů na počátku roku ale neskrývali rozladění, že lékaři byli ochotni opustit je kvůli penězům. Ambulantní lékaři tehdy své kolegy z nemocnic ve svých ordinacích zastoupili.

Lékaři narážejí ve vztazích s pacienty podle Sojky i na to, že moderní medicína se odosobňuje. "Mezi pacientem a lékařem je hráz monitorů, z medicíny se stává byznys a na komunikaci není čas, bohužel," řekl Sojka.
Kurz komunikace se skládal z pěti celodenních seminářů, začínal právním minimem, hlavní ale byl psychologický trénink. Lékaři si nacvičovali například to, jak poznat manipulaci ze strany pacienta a jak se jí bránit.

"Klíčové je zjistit, co pacienta zajímá, a podívat se na situaci jeho očima. Ověřit si, zda pacient porozuměl a jak podanou informaci pochopil. Ověřenými technikami to lékař za čtvrt hodiny stihne," dodal Černý.

Zdroj: ČTK
Autor: Naďa Myslivcová

Žádné komentáře:

Okomentovat